sydafrika 2010

Jag sitter hemma är rätt trött, sov lite på eftermiddagen idag. Vaknade upp och tittade på fotbolls vm. :) Efter matchen så börjde ett program "Fotbollsfruar i Sydafrika", den serien är riktigt bra. Det är hemskt att se hur folk egentligen lever runt om i världen. Det handlar i alla fall om 4 fotbollsfruar som åker runt i sydafrika innan Vm och ser hur alla lever och hjälper till. Vissa av dem bangade efter att bara se toaletten... Medans de flesta av dem kämpade på i drygt 3 veckor. Det var väldigt imponerande och samtidigt skrämmande. Att världen 2010, ska behöva vara såhär orättvist. När man ser ett sånt här program, börjar man fundera och uppskatta den lycka vi har som bor här i lyxiga Europa. Jag började fundera och har kommit fram till att jag skulle vilja jobba med U-länder... Hjälpa till och göra det bättre för de fattiga. Speciellt alla barn som far illa, det var en scen där mormodern "slog" ett av barnen i huset med en kvast. Jag satt med öppen mun och funderade på om detta verkligen var nödvändigt. Hon förklarade sen att i Bibeln står "bla bla bla"... Hon menade att hon hade rätt att ge barnen ett kok stryk och att de bara mår bra av det. Jag lär mig i alla fall uppskatta det lilla. Men det jobbigaste tycker jag är att människan inte lever på lika vilkor..Ungdomarna i dessa länder slåss för att gå i skolan, eller för att få lite mat. Här hemma "river" man skolan för man vill ha längre sommarlov. Är detta verkligen ok? Vi måste börja ta vara av den lyx vi har och hjälpa dem som verkligen behöver oss. Det kommer väl aldrig bli jämständigt, men alla människor ska väl kunna få utbildning och mat så man blir mätt.

Fotbolls VM har i alla fall börjat. Sydafrika - Mexico 1-1.

Jag vill ut och RESA... Vill backpacka! Så om någon vill hänga på är det bara höra av sig...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0